Lano har en lang historie helt tilbake til 1936. Den har har i flere generasjoner vært den foretrukne milde såpen for liten og stor.
Begynnelsen for Lano – såpen som snart skulle bli hele Norges «familesåpe». «Lano for såre ender og hender» ble lansert i 1936 som den milde såpen for barn, og hadde den gang produksjon i Lilleborgs fabrikker ved Akerselven i Oslo.
Grunnet mangel på nødvendig råstoff stoppet produksjonen av Lano under andre verdenskrig. Det var først da Lano ble relansert etter krigen at barnesåpen ble en virkelig suksess. Slagordet «ren og mild for liten og stor» ble innført og dannet grunnlaget for den Lano som vi kjenner i dag.
Alf Prøysen dukket opp i reklamefilm for Lanos nye badesåpe, hvor han synger til Margrethe Munthes melodi: «Jeg skriker ikke jeg, og jeg er ikke sint og lei når jeg skal vaske meg. Å nei og nei og nei». Samarbeidet resulterte også i reklamefilmen «Lille Lotte» hvor Prøysen både har skrevet sangen, spiller i filmen og synger.
«Lano for liten og Lano for stor» ble innført som slagord, og Lano gikk fra å være en barnesåpe til å bli hele familiens favoritt.
Sjarmerende og gøyale barneansikter har prydet Lano-annonsene opp gjennom årene, som regel med veslevoksne og humoristiske overskrifter. Mange av disse bildene kom fra foreldre som uoppfordret sendte Lano bilder av sine barn. Dette ble starten på Lano-Ungen-konkurransen, som har vært en av landets mest populære konkurranser gjennom tidene.
Lano åpner for nye produkter! Frem til 1970 fantes Lano kun som såpestykke. Dette var tiåret Lano åpnet også for andre produkter, hvor både Lano Badeskum, Lano sjampo og Lano deodorant ble lansert. Også fastsåpen fikk et helt nytt design.
1989 var året da Lano lanserte sin første flytende håndsåpe. Denne ble formet som Lanos velkjente såpestykke. Dette ble fort en ny favoritt for det norske folket!
I 1996 kom den første Lano dusjsåpen på markedet. Den var like deilig som håndsåpen, mild og pleiende mot huden. Dusjsåpe ble fort en fast del av Lano-familien og er i dag det mest solgte Lano-produktet.
Årtusenskiftet ble starten for en rekke gøyale produkter som opp gjennom årene har bidratt til å gjøre håndvasken morsommere for barna. Vi har hatt flere gøyale design, som Gakk-Gakk, Jul i Blåfjell, Smurfene og mer..
Lano ble enda mildere mot huden og fikk nytt, boblende design.
Lano slapp den nye reklamefilen «VASK DE HENDA» og det ble en megasuksess! Ulike versjoner av filmen er sett over 1 million ganger på Youtube, det ble lansert egen app med sangen og det ryktes at den fortsatt synges i barnehager og klasserom over hele Norge når det er tid for håndvask. Vår gøyeste reklame noensinne og en skikkelig folkesang!
Mange synes den originale Lano duften var litt sterk, og det var på tide med en oppdatering. I 2014 kom derfor Lano håndsåpe og dusjsåpe med ny deilig duft. I tillegg ble parabener og fargestoffer fjernet, og vi passet på at den ikke lenger inneholdt noen parfymeallergener.